همتراز کننده بررسی و انتخاب
بررسی و انتخاب بهترین همتراز کننده
آگوست 24, 2023
همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent ساختار

همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent ساختار

ساختار همتراز کننده leveling agents پوشش ها عموماً از دو قسمت سازگار با سیستم و قسمت هایی که با سیستم ناسازگار بوده و کشش سطحی آنها کمتر از سیستم است تشکیل شده است. در طول فرآیند تشکیل فیلم، به دلیل جداسازی و مهاجرت بخش‌های ناسازگار با کشش سطحی کم، مواد افزودنی به طور خود به خود به سطح سیستم پوشش مهاجرت کرده و یک فیلم تک مولکولی تشکیل می‌دهند و در نتیجه کشش سطحی یکنواختی را برای سیستم فراهم می‌کنند و اثر را از بین می‌برند. گرادیان های کشش سطحی عیوب سطحی مختلف ناشی از فیلم رنگ.

همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent یک دسته مهم از مواد تسطیح پوشش است. به طور کلی، پلی دی متیل سیلوکسان با وزن مولکولی کم (<5000) می تواند به عنوان یک عامل تراز کننده استفاده شود، اما به دلیل فاز بودن ظرفیت آن خوب نیست، استفاده محدودتر است و اثر تسطیح به اندازه کافی خوب نیست، بنابراین نمی توان از آن استفاده کرد. در سیستم های پیشرفته در حال حاضر، عوامل همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent که به طور گسترده در پوشش ها استفاده می شود، روغن های سیلیکون اصلاح شده مختلف هستند.

با توجه به انواع مختلف اصلاح، آنها عمدتا شامل روغن سیلیکون اصلاح شده پلی اتر، روغن سیلیکون اصلاح شده پلی استر، روغن سیلیکون اصلاح شده فنیل و روغن سیلیکون اصلاح شده با آلکیل هستند. روغن سیلیکون، روغن سیلیکون اصلاح شده فنیل آلکیل و روغن سیلیکون اصلاح شده با آلکیل پلی‌اتر، که در میان آنها روغن سیلیکون اصلاح شده با پلی اتر به دلیل ساختار آن قابل تنظیم است و عملکرد آن می تواند انواع نیازهای مختلف را پوشش دهد. می توان به سیستم های مختلف اعمال کرد در حال حاضر انواع اصلی مواد همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent هستند.

ساختار اصلی سیلیکون اصلاح شده پلی اتر در فرمول زیر نشان داده شده است.

همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent ساختار

همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent ساختار

 

در میان آنها، مقادیر R1 و R2 تعیین کننده محتوای قطعات سیلوکسان در ساختار است. هر چه مقدار m/n کوچکتر باشد، محتوای سیلیکون مربوطه بالاتر است. و مقادیر x و y جرم مولکولی نسبی و آب دوستی قطعه پلی اتر را تعیین می کند. (X تعداد واحدهای پروپیلن اکساید را نشان می دهد که واحدهای آبگریز هستند و y تعداد واحدهای اکسید اتیلن را نشان می دهد که واحدهای آب دوست هستند. وقتی x>y بخش پلی اتر عمدتاً آبگریز است و وقتی x

اگر برای داشتن حس بهتر دست و توانایی ضد دهانه به یک عامل همتراز کننده نیاز باشد، معمولاً محتوای سیلیکون بالاتر و طول بخش سیلوکسان طولانی‌تر مورد نیاز است که با افزایش مقادیر m و n می‌توان به آن دست یافت. هنگامی که سطح مورد نیاز است هنگامی که عامل توانایی کف زدایی خوبی داشته باشد، به محتوای سیلیکون و پروپیلن اکسید بیشتری نیاز دارد که با افزایش مقدار m، n، x و کاهش مقدار y می توان به آن دست یافت. هنگامی که خطر آسیب فیلم رنگ نسبتاً کم است، محتوای سیلیکون نسبتاً کم مورد نیاز است که با افزایش m و کاهش مقدار n می توان به آن دست یافت. هنگامی که در سیستم های مبتنی بر آب استفاده می شود، نیاز به درجه خاصی از حلالیت در آب دارد، بنابراین نیازی به مقدار زیادی ندارد. .

هنگامی که عامل تسطیح نیاز به استفاده در یک سیستم با دمای بالا باشد، به دلیل اینکه دمای تجزیه پلی اتر پایین است، در حین استفاده به راحتی تجزیه می شود و باعث ایجاد ایراداتی در سطح لایه رنگ می شود. به عنوان رنگ آمیزی ضعیف، انقباض، و غیره. لازم است روغن سیلیکونی اصلاح شده با گروه های مقاوم در برابر دمای بالا (مانند روغن سیلیکون اصلاح شده با آلکیل، روغن سیلیکون اصلاح شده فنیل، روغن سیلیکون اصلاح شده پلی استر و غیره) را انتخاب کنید. به طور نسبی، روغن سیلیکون اصلاح شده با آلکیل می تواند اثرات تسطیح ایجاد کند. همچنین خاصیت کف زدایی خوبی دارد اما سازگاری آن خوب نیست و معمولا برای لاک ها مناسب نیست. سازگاری روغن سیلیکون فنیل و روغن سیلیکون اصلاح شده پلی استر نسبتا خوب است، مناسب برای استفاده در سیستم های لاک با دمای بالا، در حالی که سازگاری عالی و مقاومت در برابر دمای بالا را ارائه می دهد.

با پیشرفت تکنولوژی، اخیراً برخی از مواد تراز کننده همراه با سیلیکون و آکریلات ظاهر شده اند. این نوع عامل تسطیح، مزیت های این دو را به طور همزمان ترکیب می کند و دارای اثرات تراز اولیه و دیرهنگام عالی است. با توجه به ساختار شیمیایی آن، می توان آن را به دو نوع تقسیم کرد: تراز کننده سیلیکونی اصلاح شده با آکریلات (سیلیکون به عنوان زنجیره اصلی و آکریلات به عنوان زنجیره جانبی) و آکریلات اصلاح شده با سیلیکون، در حالی که آکریلات اصلاح شده با سیلیکون علاوه بر ایجاد یک سطح تراز اثر، یک عامل تسطیح همچنین می تواند یک اثر ضد رسوب اضافی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *