مکانیزم همتراز کننده های سیلیکونی و غیر سیلیکونی
بررسی همتراز کننده ها سیلیکونی و غیر سیایکونی
آگوست 22, 2023
همتراز کننده های سیلیکونی Silicone leveling agent ساختار
بررسی همتراز کننده های سیلیکونی
آگوست 24, 2023
همتراز کننده بررسی و انتخاب

همتراز کننده بررسی و انتخاب

در این مقاله به بررسی همتراز کننده سیلیکونی Silicone based Leveling Agent ، غیر سیلیکونی که در مقاله قبل پرداختیم جهت انتخاب بهترین نوع همتراز کننده برای هر سیستمی می پردازیم.
در این مقاله به بررسی سیستم های آب پایه، حلالی، پودری و بدون حلالی می پردازیم.

رنگ های آب پایه

رنگ‌های آب پایه، عمدتاً به دلیل وجود سورفکتانت‌ها یا سایر مواد ناسازگار، کف می‌کنند. استفاده از کف زدا در ترکیب با افزودنی همتراز کننده یا عامل همتراز کننده با قابلیت کف زدایی خوب مفید است. پس از ترکیدن حباب های فوم، سطح به سرعت صاف می شود و از ایجاد فرورفتگی ها و سوراخ های سوزنی جلوگیری می کند.
اگر با کنترل فوم در هنگام هدف گیری برای رسیدن به تراز کردن کامل مشکل دارید، ممکن است لازم باشد عامل همتراز کننده را با خاصیت کف زدایی یا هوازدایی خوب به روز کنید.

پوشش های پودری

در مورد پوشش های پودری، به دلیل تمایل کم به آلودگی، مواد تراز کننده بر پایه اکریلیک Polyacrylates Leveling Afents ارجحیت دارند. پلی آکریلات ها به سطح رزین مذاب اضافه می شوند. این افزودنی ها یک لایه تک لایه را در فرآیند پخت تشکیل می دهند تا پتانسیل شیمیایی سطح تعادل را به دست آورند.

هنگامی که پلیمر آکریلات به سطح می رسد، اسکلت قطبی همچنان در رزین مذاب باقی می ماند، در حالی که آلکیل در حال فرار به محیط اطراف است و شرایط تعادل پایدارتری را فراهم می کند. در این زمان، کشش سطحی به دلیل غلظت زیاد مولکول هایی که در جهت کل سطح چیده شده اند، تمایل به متعادل شدن دارد.

در سخت‌ترین مصارف نهایی، بهترین راه ‌حل اغلب با ترکیبی از فناوری‌ها مانند آکریلات‌های اصلاح‌شده با سیلیکون‌های اصلاح‌شده به دست می‌آید. بهترین عامل تسطیح برای فرمولاسیون شما، بدون هیچ تاثیری بر سایر پارامترها، تسطیح را بهبود می بخشد و هیچ عارضه منفی ناخواسته ای ایجاد نمی کند.
شما انتخاب بزرگی در انتخاب عامل تسطیح دارید – انتخابگر مواد پوشش ما را برای مشخصات فنی بررسی کنید، نمونه بخواهید یا در مورد پرونده خود با کارکنان فنی تولید کننده صحبت کنید.

به طور کلی:

مولکول‌های آمفی‌فیل، مشتق‌شده از گروه‌های آبگریز مبتنی بر هیدروکربن، می‌توانند کشش سطحی آبی را از ۷۲ mN/m آب خالص به محدوده ۳۰ mN/m کاهش دهند.
مواد مبتنی بر هیدروفوب پلی دی متیل سیلوکسان کشش سطحی را تا محدوده 20 mN/m کاهش می دهند.
سورفکتانت های پرفلوئوروآلکیل در محدوده 15-20 mN/m.

همتراز کننده بررسی و انتخاب

در جدول بالا خلاصه گرایش جهانی شیمی هر عامل تسطیح را مقایسه می کند و شما را در یافتن بهترین عامل تسطیح برای کارتان پشتیبانی می کند:
Type of Leveling agent Modified Acrylates Modified Silicones Modified Fluorocarbons

Type of Leveling agent

Modified Acrylates Modified Silicones Modified Fluorocarbons

Anti-benard Cell effect

0 ⭐ ⭐ ⭐
Anti crater effect ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Flow ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Leveling / Orange Peel ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Slip 0 ⭐ ⭐ ⭐
Substrate wetting effect ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Surface tension reduction ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Risk of inter layer defects / contamination No High Low
High temperature resistance ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

چند توصیه:

همیشه هنگام استفاده از یک عامل لولینگ ایجنت یا همتراز کننده، همه پارامترها را بررسی کنید، و نه فقط جنبه سطح و سطح را به عنوان ماده فعال سطحی، می تواند بر خیس شدن بستر، مه، چسبندگی لایه داخلی یا تثبیت کف (به ویژه در آب) تأثیر بگذارد.

در آزمایش تنوع یک محصول تردید نکنید: نه تنها در دوز، بلکه وزن مولکولی مختلف و تغییرات محصول را نیز امتحان کنید (مانند EO/PO برای PDMS). برخی از تغییرات ممکن است با سیستم شما مطابقت داشته باشند و سازگاری عامل تراز کننده را بهبود بخشند و از بین رفتن براقیت و اثرات منفی مه را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *