بررسی کفپوش های اپوکسی آب پایه، حلالی و بدون حلال

جاذب رطوبت
بررسی انواع جاذب های رطوبت
آگوست 19, 2023
کفپوش اپوکسی آب پایه
کفپوش های اپوکسی آب پایه
آگوست 20, 2023
انوع کفپوش های اپوکسی حلالی و آب پایه

انوع کفپوش های اپوکسی حلالی و آب پایه

مزایا و معایب کفپوش های اپوکسی پایه حلال، پایه آب و 100% جامد
سیستم های مختلف پوشش کف اپوکسی، چه بر پایه آب water based، چه بر پایه حلال solvent based یا 100% جامد، مزایای خاصی را در محیط های خاص ارائه می دهند. شرایط سایت می تواند استفاده از یک نوع را بر انواع دیگر دیکته کند، همانطور که ترجیحات پیمانکار و تسهیلات یا دستورات شرکت نیز ممکن است. با گزینه های بسیار، درک آنچه که هر دسته محصول ارائه می دهد می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه تر کمک کند.
رزین های اپوکسی به طور گسترده در بسیاری از انواع کفپوش های بتنی به دلایل خوبی استفاده می شود. کفپوش های اپوکسی می تواند طیف وسیعی از مزایای مطلوب را ارائه دهد، از جمله:

ماندگاری عالی
رنگ و ظاهر متونع که به راحتی سفارشی می شود
کاهش انتقال بخار رطوبت (MVT).
مقاومت اسیدی، قلیایی و شیمیایی
انتخاب مقاومت در برابر لغزش
خواص کنترل استاتیک

با این حال، تمام سیستم های کفپوش های اپوکسی یکسان ایجاد نمی شوند. به طور کلی، امروزه سه نوع اساسی در بازار وجود دارد:

بر پایه آب water based
بر پایه حلال solvent based
100% مواد جامد solvent free

هر کدام مجموعه ای از ویژگی های خاص خود را دارند که آن را به عنوان کفپوش در انواع خاصی از امکانات و شرایط محیطی مناسب تر می کند.

 

هدف از اپوکسی های پایه حلال و پایه آب

آب و حلال ها به عنوان رقیق کننده جهت کاهش ویسکوزیته و کارایی بهتر و نفوذپذیری رزین و هاردنر اپوکسی استفاده می شوند. آنها اعمال پوشش اپوکسی را آسان تر می کنند، به چسبندگی کمک می کنند و برخی از خواص خود تراز شدن را ارائه می دهند. علاوه بر این، اپوکسی بلافاصله پس از مخلوط کردن رزین و هاردنر با یکدیگر، فرآیند پخت خود را آغاز می کند و زمان در دسترس برای اعمال محصول را محدود می کند. این فاکتور زمانی “golden time یا زمان طلایی” نامیده می شود. بدون یک حلال (یعنی اپوکسی 100 درصد جامد)، گلدن تایم یا زمان طلایی می تواند در محدوده 30 تا 40 دقیقه باشد. فراتر از این نقطه، اپوکسی مخلوط در این زمان سفت می شود. با استفاده از آب یا حلال، زمان طلایی را می توان تا حدود دو ساعت افزایش داد و زمان بیشتری را برای استفاده از محصول در نظر گرفت.

این طول عمر بیشتر در golden time نتیجه تبخیر عامل حامل از اپوکسی است. این فرآیند تبخیری همچنین به این معنی است که فیلم مرطوب (زمانی که اپوکسی اعمال می شود) ضخیم تر از فیلم خشک (زمانی که اپوکسی پخت می شود) است. این تفاوت می تواند به اندازه نصف ضخامت باشد، بنابراین یک لایه مرطوب 7 میل ممکن است به یک لایه خشک بین 3 تا 3.5 میل منجر شود.

 

اپوکسی بر پایه حلال Solvent Based Epoxy

اپوکسی مبتنی بر حلال برای سالیان متمادی نوع محصول مورد استفاده بود. مزایای آن نسبت به سیستم های اپوکسی مبتنی بر آب معمولاً شامل موارد زیر است:

دوام و عملکرد بیشتر
تحمل بیشتری نسبت به آلودگی های نفتی در سطح بتنی، آن را برای گاراژها و سازه های پارکینگ ایده آل می کند.
پرداخت براق تر

این مزایا در نهایت با این واقعیت که مقررات دولتی در مورد محصولات حاوی ترکیبات آلی فرار (VOCs) و سایر آلاینده‌های بالقوه به تدریج در طول سال‌ها سخت‌تر شده است، غلبه کرد. با توجه به اینکه هم صنعت و هم مصرف کنندگان فردی به دنبال جایگزین های سازگار با محیط زیست هستند، سیستم های اپوکسی مبتنی بر حلال VOC بالا دیگر معمول نیستند.

 

اپوکسی پایه آب Water Based Epoxy

با در دسترس بودن محدودتر اپوکسی‌های مبتنی بر حلال، پوشش‌های اپوکسی مبتنی بر آب در کاربردهای خاص افزایش یافته است. در جایی که محدودیت‌های VOC به‌ویژه سخت‌گیرانه است، محتوای پایین‌تر تنظیم‌شده VOC آنها به عنوان یک مزیت آشکار در نظر گرفته می‌شود. پوشش‌های اپوکسی مبتنی بر آب معمولاً دارای محتوای حلال بسیار کم تا صفر و حداقل بو هستند و بسته به محصول، اغلب می‌توان آن را در حالی که هنوز مرطوب است یا هنوز در مرحله عمل آوری است، روی بتن اعمال کرد.

تنها در سال‌های اخیر است که تحقیق و توسعه اپوکسی و پلی یورتان بر پایه آب گام‌های مهمی برای تولید موادی با سطح مقاومت شیمیایی و دوام مورد نیاز برای کاربردهای تجاری و صنعتی برداشته است. این سیستم‌های مبتنی بر آب نسل بعدی که از نظر مقاومت در برابر لکه و تایر داغ، به خوبی یا در بسیاری موارد بهتر از بسیاری از پوشش‌های مبتنی بر حلال عمل می‌کنند.
کفپوش های با پایه آب نیاز به رقیق کننده های فعال و غیر فعال را ندارند و به راحتی با آب رقیق سازی می شوند و در محیط های مرطوب کاربری خیلی بهتری دارند.
چسبندگی به لایه های زیرین در این نوع سیستم بسیار عالی بوده و مقاومت سایشی بالایی دارند.

 

100% اپوکسی جامد Solvent Free Epoxy

پوشش های کف اپوکسی 100% جامد فاقد VOC یا آب هستند. در حالی که آنها دارای ویسکوزیته بالا هستند، اپوکسی های 100٪ جامد معمولاً در مقایسه با پوشش های مبتنی بر حلال یا آب، لایه خشک ضخیم تری تولید می کنند. بسته به محصول و نحوه اعمال آن، ضخامت فیلم می تواند 10 میل یا بیشتر باشد. این امر در کاربردهای کفپوش صنعتی و تجاری به یک امر عادی تبدیل شده است.

این سیستم های اپوکسی دوام عالی را ارائه می دهند و بسته به فرمولاسیون و تکنیک نصب، می توانند بتن را در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، ضربه و سایر سوء استفاده ها محافظت کنند. به جای خشک کردن از طریق تبخیر، اپوکسی‌های جامد 100% درجه تجاری پخت می‌شوند. این پوشش‌های سنگین معمولاً از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده‌اند که با هم ترکیب می‌شوند و یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند که منجر به یک سطح سخت و انعطاف‌پذیر کف می‌شود. هنگامی که روی یک بستر بتنی آماده اعمال می شود، پوشش های اپوکسی 100% جامد با کیفیت بالا می توانند سال ها دوام بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *